Colombia - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Anna Wel - WaarBenJij.nu Colombia - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Anna Wel - WaarBenJij.nu

Colombia

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

06 Oktober 2017 | Ecuador, Quito

Hola hola!

Inmiddels ben ik een weekje in Ecuador, maar met het doel om dit keer redelijk op tijd mijn blog te schrijven dacht ik dat een weekje later nog wel kon!

Na mijn wilde eerste stapavond ben ik die zondag met dezelfde mensen met een kabelbaan naar de top van de berg in Bogota gegaan. Hier was het uitzicht over de stad prachtig! We moesten wel weer snel weg, want als het daar 17:00 uur wordt, zeggen de bewakers 'aju paraplu' en zou het toch vrij gevaarlijk worden. De volgende dag hebben we een streetfoodtour gedaan, en kennis gemaakt met wat traditionele gerechten. Warme chocolademelk met kaas is hier een voorbeeld van, evenals arepa's/pandequeso en mierzoete wafels. Zoals je je kan voorstellen ben ik wel wat kilootjes rijker...

Na Bogota ben ik naar Salento gegaan. Dit staat bekend om de prachtige Cocora vallei. Op dit moment was ik weer wat verkouden, dus ik besloot hier wat langer te blijven. Oftewel, ik heb er eigenlijk vrij weinig gedaan, behalve een lange hike door de vallei en een rondje over een koffiefarm. Verbaasd als we waren vond niemand de koffie sterk genoeg! Mijn hostel had een prachtig uitzicht en het was er lekker weer en lekker rustig. Tenminste, tot ik Marcel/Rachid/Marlies en Tessa tegenkwam... Deze gekke Nederlanders en Duister zouden mijn gezelschap worden voor de komende twee weken. Zij gingen één dagje eerder door naar Medellin, maar ik had hetzelfde hostel geboekt, dus met hen heb ik Medellin verkend!

Medellin is een prachtige stad, met een hele interessante geschiedenis natuurlijk. Met z'n allen hebben we de walking tour gedaan en hebben we weer wat kabelbanen omhoog gepakt. Het uitzicht was wederom geweldig, maar omdat we een beetje brakkies waren hadden we niet erover nagedacht dat het iets te laat was om naar het natuurpark daar te gaan en hebben we alleen de markt daar kunnen bezoeken. Ook leuk, maar wel weer lekker typisch!

Omdat ik het gezelschap van deze mafkezen wel kon waarderen, besloot ik net als hen een vlucht naar Santa Marta te boeken. Vanaf hier gingen we met zijn vijfen opeengepakt in de taxi richting Custeno Beach. Dit was echt een paradijsje. Het hostel zat zowel op het strand en de hangmatten hingen in de schaduw, fantastisch voor mij als ware redhead. Iedere avond werd er wel een beetje gedanst en overdag stapten we de hut uit en stonden we praktisch op het strand! Palmboompjes erbij, blauw zeetje, leuke mensen en een kleine cocktail en het leven is perfect! Vanuit Custeno hebben we Tayrona Park bezocht. Een stukje wandelen in de plakhitte en we eindigden bij een fantastisch strand! Wit zand, kraakhelder en prachtig weer! Het park ging om 17:00 uur dicht, dus na wat voelde als 10 minuten chillen (het was 3 uur), werden we een speedboot opgehesen die ons in 20 minuten naar de uitgang zou brengen. Wat bleek, 7 minuten later werden we op een ander strand gedropt wat de uitgang helemaal niet was en vanwaar we nog 10 minuten moesten lopen en 10 minuten met de bus moesten naar de uitgang... Tja, wisten wij veel!

Vanuit Casteno beach zijn Rachid, Marlies, Tessa en ik naar Minca gegaan. Het eerste stuk met de taxi, vervolgens met de scooter omhoog. Nu was de weg één grote blubberbaan en was het ook op sommige stukken bijna geen weg, maar we zijn aangekomen. Wel nadat de motor 3x afsloeg en we 2x bijna uitgleden. Blij als ik was dat ik niet écht gevallen was stapte ik van de motor af en liep ik naar de rest. Je raadt het al: ik gleed natuurlijk meteen uit en viel in de modder... Het uitzicht maakte gelukkig een hoop goed en er waren super grote netten boven de vallei waar je in kon liggen. Hier hebben Marlies, Tessa en ik de volgende ochtend dan ook goed gebruik van gemaakt en we hebben van het uitzicht genoten! Omdat het in de middag slecht weer werd, besloten we een dag eerder naar Cartagena te gaan.

In Cartagena was de sfeer heerlijk relaxt. Het is een klein koloniaans stadje en het is erg beinvloed door de spaanse sferen. 's Avonds gingen we bijna altijd naar een plein waar straatmuzikanten, dansers en artiesten hun talenten lieten zien, en waar senor Paul onze vaste cocktailman was. Dit was echt een super lieve man, die de beste cocktails maakte voor 2,89! Toen we eenmaal vaste klant waren, mochten we daar altijd gratis naar de wc (erg handig) en hebben we even model gestaan voor op zijn instagram. In Cartagena hebben we vooral heerlijk gegeten, menig rooftopfeestje meegemaakt en lekker rondgestruind door het stadje, Verder hebben we een dagje een boot gepakt naar een mooi eilandje en heb ik rondgefietst, over de stadsmuren gelopen en uiteindelijk ons naar binnen gebluft bij een super luxe hotel met een gigantisch heerlijk zwembad op het dak. Een heerlijk meidendagje met Tessa en Marlies! Nadat Marlies nog even een rolletje op zich had genomen in een promotiefilmpje kregen we zelfs nog gratis cocktails! Als afsluitertje even de sauna in geweest en eindelijk voelden we ons weer schoon.

In Cartagena had ik besloten mijn laatste paar weken te besteden aan wat vrijwilligerswerk in Ecuador en dus nam ik contact op met de stichting Local Dreamers. Dit is een organisatie die kinderen in arme wijken lesgeeft in Engels, voetbal en zwemmen. Perfect voor mij! Na een skypegesprek met de baas daar had ik de knoop doorgehakt: ik ga het doen! Het gevolg was dat ik snel naar Medellin moest, om vervolgens naar Quito te vliegen. In Medellin heb ik nog tijd gehad om naar Guatapé te gaan, een stadje vlakbij met een immens hoge rots (775 treden hoog) in het water. Lekkere workout, maar het uitzicht zeker waard! De volgende dag heb ik nog de Pablo Escobar tour gedaan in Medellin, erg indrukwekkend ook. Heel gek om zijn oude woningen, zijn graf en zelfs de plek te bezoeken waar hij uiteindelijk is overleden. Met alle achtergrond erbij besef je ineens dat in de serie Narco's hij echt wordt neergezet als een knuffelcrimineel terwijl hij echt verschrikkelijke dingen heeft gedaan of heeft aangestuurd.

Inmiddels was de vliegtuigmaatschappij waarmee ik zou gaan vliegen in staking, maar na 3x te zijn overgeboekt en 2 uur gebeld te hebben met de maatschappij was de kans groot dat ik toch kon vliegen. Om 4 uur 's ochtends stond ik dus op het vliegveld en gelukkig ging de vlucht inderdaad. 12 uur later kwam ik aan in het hostel in Quito, Ecuador! Hier ontmoette ik weer een groep gezellige Hollanders en met hen heb ik de grootste markt in Ecuador bezocht, en het middelpunt van de aarde (waar de evenaar en de 0 graden lengtegraad elkaar kruisen)! Hier heb ik mijn "plaats een ei in de lengte op een spijker" diploma gehaald, dus ik kan met zelfvertrouwen beginnen aan solliciteren wanneer ik terugkom in NL.

Vol goede moed kon ik beginnen aan het vrijwilligerswerk, maar daarover later meer!

  • 08 Oktober 2017 - 16:29

    Oma:

    Lieve Anna, wat een relaas, je hebt zoveel meegemaakt, ik heb het gelezen maar aan het eind was ik het begin al weer vergeten, ik hoop alles nog eens te horen als je weer thuis bent. Ik hoop dat je vrijwilligerswerk mee zal vallen, veel succes, liefs van Oma.

  • 09 Oktober 2017 - 13:16

    Bernetta:

    Echt leuk om al je belevenissen te lezen; je schrijft het alsof we er zelf bij zijn! En dan nu natuurlijk heel benieuwd naar je vrijwilligerswerk. Zo te lezen op hun website een erg leuke organisatie. Succes en dikke kus! Bam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Anna

Op pad in Zuid-Amerika!

Actief sinds 14 Juni 2017
Verslag gelezen: 1235
Totaal aantal bezoekers 7143

Voorgaande reizen:

14 Juni 2017 - 03 November 2017

Zuid Amerika

Landen bezocht: