Chili - deel 2; Bolivia: Uyuni en Potosi - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Anna Wel - WaarBenJij.nu Chili - deel 2; Bolivia: Uyuni en Potosi - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Anna Wel - WaarBenJij.nu

Chili - deel 2; Bolivia: Uyuni en Potosi

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

24 Juli 2017 | Bolivia, Potosí

Alweer vrij vlot een nieuwe update! Gitte en ik hebben namelijk een crazy twee weken achter de rug, waarin we heel veel gedaan hebben. Na La Serena zijn we met de bus naar San Pedro de Atacama gegaan. Vanuit dit kleine plaatsje op 2500 km hoogte zijn er ontelbaar tours en activiteiten die je kunt doen. We wilden hier een aantal dagen blijven om ons lichaam ook een kans te geven om alvast een beetje aan de hoogte te wennen. Met die gedachte in ons achterhoofd dachten we onze rode bloedcellen eens even te prikkelen door meteen de dag na aankomst 40 km te gaan mountainbiken! Twee engelse gasten hadden een kleine laguna op de kaart gezien waar we wel heen konden gaan, dus enthousiast huurden we de mountainbikes en begonnen we in een groepje van 6 aan onze tocht. Na ongeveer 10 km was mijn achterband plat. Dat krijg je als je off road gaat blijkbaar! Gelukkig konden Gitte en ik met onze nederlandse skills de band vervangen, ondank het feit dat we niet de goede fietspomp en ook geen gereedschap hadden. Pap, bedankt voor de keren dat ik zelf mijn band moest plakken of vervangen: het heeft mijn leven gered! (Niet echt hoor, maar het was wel handig)! We hebben de laguna gevonden, totaal afgelegen en inclusief mooie flamingo's, prachtig!

Omdat onze billetjes nog pijn deden van de tocht naar de laguna hebben we de volgende dag lekker uitgeslapen en in de ochtend lekker genoten van het zonnetje. 's Middags hebben we een kleine tour gedaan richting Valle de Luna, waar we door een zoutgrot hebben geklommen, een soort woestijnduin hebben beklommen en de zonsondergang hebben bekeken op de top van een gebergte!

De dag erna hebben we een dagtour gedaan die ons meenam naar verschillende locaties hoog in de bergen: prachtige laguna's, onze eerste zoutvlakte en een mooie plek met allemaal flamingo's. Gelukkig hadden we geen last van de hoogte, dus dat was erg fijn om te weten voor we naar Uyuni zouden gaan. Een van de laguna's was ook bevroren, wat resulteerde in mooie buikschuivers over het ijs, natte voetjes en vooral veel lol!

Na al deze avonturen waren we vrij moe, dus op donderdag hebben we de mojito's de baas gemaakt en zijn we op tijd gaan slapen, omdat op vrijdag onze tour naar Uyuni begon! Deze tour was drie dagen lang, met als hoogste punt ongeveer 4500m. Het nam ons mee naar ontzettend mooie locaties: wederom laguna's (in heel veel verschillende kleuren) met heel veel flamingo's, ontzettend hoge rotsen, verschillende zoutvlaktes, maar ook langs lama's, vossen en andere vogels. De eerste nacht hebben we doorgebracht in een huisje ongeveer 4500m, wat vrij koud was zonder verwarming! Gelukkig hadden we ons hierop voorbereid en konden we ons bed in met 2 lagen broeken en 5 lagen shirts en truien! De klapper van de tour was natuurlijk de laatste dag, waar we de inmense schoonheid van de uitgestrekte zoutvlaktes van Uyuni mochten bewonderen. Dit zijn de dingen die je echt niet op de foto krijgt en waar je des te meer van onder de indruk bent. Een ander voorbeeld van zo'n fenomeen is trouwens de sterrenhemel in de woestijn, waar ik dit keer van heb kunnen genieten zonder rondkruipende spinnen zoals in de Marokkaanse woestijn! Na de tour hebben we op zondag meteen vanuit Uyuni de bus gepakt richting Potosi. Hier heb ik genoten van de beste douche ooit: na drie dagen lang alleen maar kou te ervaren en stof in te ademen, is een warme douche het beste wat je kan wensen!

Gitte en ik zitten nu dus in een hostel in Potosi, waar we een kamer delen met twee andere Nederlanders waarmee we onder andere ook de Uyunitour hebben gedaan. Dit is erg gezellig en we hebben het helemaal naar ons zin! Morgen gaan Branko en ik de mijnen in Potosi van dichtbij bekijken, wel een beetje spannend want het schijnt er benauwend te zijn en erg intensief (het zuurstofgehalte is hier in de hoogste stad van de wereld veel lager namelijk). Overmorgen zullen we waarschijnlijk onze tocht voortzetten naar Sucre!

• 25 Juli 2017 - 06:15

Bernetta:

Altijd handig, die bandenplak-skill's...:-) Leuk om al je ervaringen te lezen, Anna, en ook leuk je foto's op Fb! Dan gaat het nog meer leven. Vooral die zoutvlaktes maken indruk. Veel plezier vandaag in de mijnen!

• 26 Juli 2017 - 09:21

Lies:

Aaaah wat een vette dingen doe je daar!! Super om te lezen, zo waan ik me ook een beetje in de bergen, zoutvlaktes en woestijn van Bolivia. Hahaha gelukkig dat de spinnen je dit keer met rust hebben gelaten.

Dikke kus en knuffel

• 29 Juli 2017 - 13:48

Alette:

Mooie verhalen Anna, leuk om te lezen! Geweldige natuur!

• 31 Juli 2017 - 12:13

Wietse:

maar ook langs lama's, vossen en andere vogels. Zijn in Zuid Amerika lama's en vossen dan vogels? haha

• 01 Augustus 2017 - 16:34

Anna Van Wel:

Haha Wiets, de dieren hebben hier heel veel redbull gedronken dus nu hebben ze vleugeltjes!

• 04 Augustus 2017 - 11:46

Nelleke:

wouw Anna, wat een mooie reis ben je aan het maken !!
    kom je nu in weer wat warmere streken ?
    Je hebt wel heel wat mee te nemen op je rug om op ieder klimaat voorbereid te zijn.
    liefs nelleke